Bij de bisschop - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Bij de bisschop - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Bij de bisschop

Door: TEEZ

Blijf op de hoogte en volg Willemien

04 Mei 2012 | Zambia, Lusaka

Al eerder ontmoetten wij hem, in Livingstone bij Wonderbake, een soort Starbucks voor broodjes en echt lekkere koffie, bishop Hamangkang’andu. Zodra wij in Choma zouden aankomen konden wij hem bellen. En dat gebeurde, hij belde ons en nodigde ons uit om te komen eten bij hem thuis.
Bisschop Hamankang’andu is bisschop van de Brethren in Christ Church in Zambia. Dat er in het zuiden van Zambia meer Brethren in Christ te vinden zijn dan in bijvoorbeeld de Copperbelt is te verklaren uit het feit dat ten tijde van de kolonisatie de invloedssferen verdeeld werden. Iedere kerkelijke of godsdienstige gezindheid werd een territoir toegewezen om een en ander beter onder controle te kunnen houden. Vandaar dat de aanwezigheid van de Brethren in Christ vooral gesitueerd is in het Zuiden van Zambia.
Zijn huis is zoals vele van de iets beter gesitueerden in Zambia, eenvoudig, donker en zeker 14 grote bruine stoelen waarin je geheel wegzakt. Buiten lopen honden, binnen een kat. De televisie staat aan, en gaat ook niet meer uit. Cadeautjes worden overhandigd. Uiteraard o.a. een TEEZ Jozef cursus, en ‘De Golden Frog’, het boek van ds Herman Heijn. Dat was en blijft onze identiteit natuurlijk, het onder de aandacht brengen van studiemateriaal dat ontstaan is uit samenwerking en contact tussen verschillende culturen. Toeval? De kikker is ook de icoon van de bisschop.

Aan tafel vanzelfsprekend nshima en lekker gekruide kip. Zoete worteltjes en een soort pasta. Het gesprek komt al snel op onze ervaringen met Marcus 5, het hoofdstuk over de demonen. Geen twijfel mogelijk, zij zijn er en zijn ook actief. Een verschil tussen onreine geesten en demonen, zoals in Marcus 5 ziet hij niet. Dat zijn allemaal krachten die het leven beïnvloeden. Zozeer zelfs, dat als iemand sterft, al is het op hoge leeftijd, of door ernstige ziekte, dat nooit de reden is, er is altijd een demon actief die dit wil en veroorzaakt. Althans bij de niet christenen. Bij de christen wordt dat alles ervaren als de wil of het ingrijpen van God. Dat dit op abstract niveau geredeneerd tot nogal merkwaardige conclusies leidt was een lastig gesprek. De bisschop stelde dat op de christenen de demonen geen vat hebben, zij aanbidden deze niet, en daarmee worden zij buiten spel gezet.
Nog een opvallende opmerking van de bisschop was dat wanneer mensen iets fout doen, of iets slechts, en zij erkennen dat en weten dat van zichzelf, dan zijn zij vrij van demonie. Echter, wanneer zij het niet inzien en weten willen dat zij op een verkeerd spoor zitten en blijven doen wat zij deden, dan is er sprake van bezeten zijn door een demon.
Na als toetje een glas vruchtensap genuttigd te hebben kwam er een eind aan dit toch ook weer zeer intrigerende bezoek. Een dag later zal de bisschop ons meenemen naar het hospitaal in Macha.

Bart

• 04 Mei 2012 - 13:11

Ronald:

dank voor al jullie prachige verhalen. Zambia is zooooo groot dat je er makkelijk je hele leven op reis kunt zijn en er steeds weer iets nieuws beleefd. Kom snel weer terug en dan praten we weer bij! By the way, ik ben gelukkig redelijk goed in het toegeven van mijn fouten..........

Willemien

Deze site houdt jullie op de hoogte van onze reis naar Zambia. Daar gaan we samen met mensen uit Kitwe en Solwezi verder werken aan TEEZ (Theological Education by Extension in Zambia). We bestuderen met elkaar het Marcusevangelie en maken daar nieuw theologisch cursusmateriaal. We doen dit op verzoek van TEEZ en gaat uiteindelijk gebruikt worden bij de scholing van cursusleiders binnen TEEZ. De Nederlandse theoloog Bart Stobbelaar speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen van deze methode. Eerder hebben we het oud testtamentische Jozefverhaal bestudeerd. Vam de studiereis die we toen maakten vind je het verslag bij www.doopsgezindezending.nl

Actief sinds 10 Jan. 2012